مجوزهای قانونی صادرات و واردات

مجوزهای قانونی صادرات و واردات را باید بازرگانان و یا نماینده قانونی آنها برای جا به جایی انواع و اقسام کالاها به داخل و یا خارج از کشور از مراجع ذیربط دریافت کنند، اغلب این مجوزها با توسعه خدمات دولت الکترونیک در کشور به صورت اینترنتی صادر میشود و متقاضیان باید با مراجعه به سامانه اینترنتی گمرک کشور مجوزهای لازم را دریافت نمایند. ما به صورت تخصصی در زمینه دریافت انواع مجوزهای صادرات و واردات کالا فعالیت میکنیم و در این زمینه تجربه درخشان و موفقیتهای بسیاری را در کارنامه خود داریم. برای اطلاع از شرایط دریافت مجوزهای قانونی صادرات و واردات کالا میتوانید با ما تماس بگیرید .
مجوزهای قانونی صادرات و واردات به معنای جابجایی کالا به صورت قانونی از کشور مبدا به کشور مقصد است که در این حالت فروشنده کالا را “صادر کننده” و خریدار را “وارد كننده” مینامند. قوانین مربوط به مجوزهای قانونی واردات و صادرات کالا به شرح زیر است:
- بر اساس ماده 2 قانون مقررات واردات و صادرات کالا مصوب سال 1372، “کالاهای صادراتی و وارداتی به سه گروه تقسیم میشوند، کالای مجاز، کالایی است که صدور یا ورود آن، با رعایت ضوابط، نیاز به کسب مجوز ندارد. کالای مشروط، کالایی است که صدور یا ورود آن با کسب مجوز امکان پذیر است. کالای ممنوع، کالایی است که صدور یا ورود آن، به موجب شرع مقدس اسلام (به اعتبار خرید و فروش و یا مصرف) و یا به موجب قانون، ممنوع گردد.”
- بر اساس ماده 3 این قانون، اقدام به امر واردات و صادرات کالای تجاری را مستلزم داشتن کارت بازرگانی میداند.
شرایط دریافت مجوزهای قانونی صادرات و واردات
دریافت مجوز برای واردات و صادرات انواع کالاها الزامی است و افراد باید برای دریافت مجوز به سامانه جامع تجارت به آدرس https://www.ntsw.ir/ مراجعه کرده و پس از ثبت نام و پرداخت هزینههای لازم، مجوزهای قانونی صادرات و واردات را دریافت کنند. این پروسه برای کسانی که تجربه کافی در این زمینه ندارند، شاید زمانبر باشد اما کارشناسان مجموعه بازرگانی میرترابی میتوانند تمامی مجوزهای قانونی صادرات و واردات کالا را به صورت اصولی و با رعایت قوانین مقررات در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما بازرگانان عزیز اخذ کنند. شرایط دریافت مجوزهای قانونی صادرات و واردات به شرح زیر است:
- طرف معامله نباید از کشورهای ممنوع المعامله باشد.
- دارا بودن گواهی استاندارد، در مورد کالاهایی که مشمول مقررات اجباری استاندارد صادراتی هستند.
- اخذ کارت بازرگانی
- ثبت نام و فعالسازی حساب کاربری در سامانه گمرک (EPL)
- دریافت مجوز از ارگانهای مربوطه همچون وزارت بهداشت، کشاورزی یا صنعت، معدن و تجارت
برای واردات کالا به کشور چه مدارکی لازم است؟
برای واردات کالاهای مختلف به کشور ارائه برخی مدارک الزامی است و فرد متقاضی واردات کالا در صورت ارائه مدارک زیر میتواند، مجوز واردات کالا را به صورت قانونی دریافت کرده و پس از طی کردن مراحل اداری کالای خود را از گمرک ترخیص کند. برای واردات کالا از کشورهای چین، دبی، روسیه و ترکیه هم ارائه این مدارک الزامی است، مدارک لازم برای مجوزهای واردات عبارتند از:
- قبض انبار
- کارت بازرگانی
- برگه بارنامه
- برگههای ترخیصیه
- گواهی مبدا
- بیمه نامه
- مجوزهای قانونی و ضروری برای ترخیص کالا
- پروفرما
مراحل دریافت مجوزهای قانونی واردات و صادرات
مراحل دریافت مجوزهای قانونی واردات و صادرات بسیار ساده و آسان است و فرد متقاضی میتواند تمامی مراحل را به صورت الکترونیکی پیگیری نماید. مراحل دریافت مجوزهای قانونی واردات و صادرات به شرح زیر است:
- مرحله اول: اخذ مجوز از سایت گمرک با مراجعه به سامانه epl.irica.gov.ir
- مرحله دوم: دریافت کارت بازرگانی از سامانه cscs.chambertrust.ir
- مرحله سوم: اخذ مجوز از سامانه صادرات و واردات به آدرس coc.isiri.gov.ir
مدارک لازم برای دریافت مجوزهای قانونی صادرات و واردات
مدارک لازم برای دریافت مجوز واردات و صادرات را باید در هنگام مراجعه به هریک از سامانههای اینترنتی همراه خود داشته باشید و اطلاعات و اسناد لازم را به شرح زیر در سامانه مربوطه آپلود کنید. مدارک لازم برای دریافت مجوزهای قانونی صادرات و واردات به شرح زیر است:
مدارک لازم جهت ثبت نام و فعالسازی حساب کاربری در سامانه گمرک برای اشخاص حقوقی عبارتند از:
- مدارک شرکت شامل آگهی تاسیس، آگهی تغییرات و اساسنامه شرکت
- برگه کد اقتصادی
- گواهی عدم سوء پیشینه
- اصل و کپی کارت بازرگانی
- حضور مدیرعامل و صاحبان امضا، به همراه اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
مدارک لازم جهت ثبت نام و فعالسازی حساب کاربری در سامانه گمرک برای اشخاص حقیقی، عبارتند از:
- گواهی سوء پیشینه
- اصل و کپی کارت بازرگانی
- حضور شخص متقاضی، به همراه اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
مدارک لازم برای دریافت کارت بازرگانی، عبارتند از:
- کارت پایان خدمت و مدرک تحصیلی مدیر عامل یا رئیس هیات مدیره شرکت
- دارا بودن سابقه مشخص و روشنی در فعالیت اقتصادی
- ارائه پروانه کسب و سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی، مبتنی بر برخورداری از محل اقامت و کار
- ارائه مدارک و شواهد دال بر عدم ورشکستگی
- داشتن حداقل سرمایه 200 میلیون تومانی در حساب جاری، معتبر نزد بانک
هزینه دریافت مجوزهای قانونی صادرات و واردات
هزینه دریافت مجوزهای قانونی صادرات و واردات شامل موارد مختلفی همچون پرداخت هزینه حمل و نقل، باربری، انبارداری، ترخیص و مواردی از این قبیل است. از جمله مهمترین هزینههای دریافت مجوزهای قانونی صادرات و واردات عبارتند از:
- هزینه عضویت یکساله اتاق بازرگانی
- بازرسی کیفی
- خدمات حمل و نقل
- بیمه باربری
- هزینه بازرسی کالا
- هزینه انبارداری
- هزینه های گمرکی

